جراحی پولیپ بینی

دلایل به وجود آمدن پولیپ های بینی هنوز نامشخص است اما مسائلی چون : گرد و غبار، دود سیگار، آلرژی، و بعضی از بیماری ها در تحریک و شدت گرفتن آسیب های پولیپی موثرند.

نمونه جراحی بینی در اتاق عمل توسط خانم دکتر عبدالمطلبی

علائم وجود پولیپ بینی

• انسداد و احساس گرفتگی در بینی
  • بروز خارش در چشم یا بینی
  • وجود درد در ناحیه مرکزی صورت یا سردرد هایی با علل نامشخص
  • ترشحات چرکی بینی یا غیر چرکی
  • ترشحات حلقی که نیازمند صاف کردن گلو هستند.
  • کم شدن حس بویایی یا فقدان کامل آن
  • در هنگام خواب ، خرو پف کردن .

عوارض وجود پولیپ بینی

1. تکرار سینوزیت و طولانی مدت شدن آن
  2. روبرو شدن با مسائل تنفسی هنگام خواب
  3. فرم استخان های صورت تغییر کرده و گاه چشم دچار انحراف می شود.

پیش از انجام عمل جراحی پولیپ بینی

طی جلسه مشاوره با پزشک گوش و حلق و بینی، مشکلات شما بررسی و در صورت نیاز به عمل ، اقدامات لازمه انجام می شوند.

گاه به علت زمان کم و فراموشی لازم است پیش از ملاقات با پزشک، فهرستی از ناراحتی ها و مسائل مربوط به بینی و دستگاه تنفسی خود را تهیه کرده و آن را با پزشک خود در میان گذارید.

تشخیص اولیه از جانب پزشک منوط به پاسخ دهی صحیح شما به سوالات او است. تشخیص های بعدی عبارتند از :

آندوسکوپی بینی: با کمک دستگاه آندوسکوپ ، که متشکل از یک لوله باریک فلزی و نور و سیستم بزرگنمایی است، پزشک توانایی مشاهده داخل بینی و کانال های تنفسی را پیدا کرده و به راحتی جزئیاتشان را بررسی می نماید.

جراحی پولیپ بینی

سی تی اسکن: در این روش اطلاعات مفیدی از موقعیت سینوس ها و وضعیت بینی و سایز پولیپ و ابعاد و اندازه آن ارائه می شود همچنین عوامل ایجاد کننده برخی مشکلات تنفسی شناسایی شده و اگر نیاز به جراحی بود، عکس های سی تی اسکن کمک قابل توجهی به جراح خواهند کرد.

آزمایشات آلرژی: چنانچه بیماری شما با آلرژی همراه بود، آزمایشات مربوط به آلرژی نیز برای شما تجویز خواهد شد.

درمان از طریق جراحی پولیپ بینی

در صورت مشکل ساز بودن پولیپ ها و شدت عوارضشان ، پزشک متخصص جراحی پولیپ بینی را توصیه می کند امکان دارد جراحی بسیار سبک بوده و به صورت سرپایی انجام شود و وسایل کاربردی آن نیز ساده باشند . ولی اگر  تعداد پولیپ ها زیاد بود و با سینوس ها درگیری داشت احتمال عود بسیار بالا خواهد بود و نیازمند جراحی در کلینیک یا بیمارستان هستیم در این حالت با کمک آندوسکوپ و گاه لیزر و وسایل پیشرفته، پزشک جراح اقدام به تخلیه کامل پولیپ ها نموده و راه های بهبودی را پیش روی بیمار می گذارد.

انواع پولیپ بینی

پولیپ بینی در اثر عفونت های باکتریهای یا قارچی داخل حلق، التهابات که مجاری تنفسی در بیماری آسم دارد، عفونت های سینوسی بخصوص سینوس های فکر و آلرژی های دیگر بروز دهد. پولیپ های به دو صورت تکی و خوشه ای رشد می کنند و معمولا در دو بینی هستن ولی گاهی در یک بینی نیز ممکن است باشد و یا به صورت تکی نیز ممکن است در داخل بینی ایجاد شود. پولیپ ها داخل حلق، بینی و سینوس ها احتمال بروز دارند. قابلیت بزرگ شون دارند.

عمل بینی بسیار پر ایراد

پولیپ بینی

پولیپ های کوچک بینی دارای علائم خاصی نیستند هرچه پولیپ ها رشد کنند علائم به وجود آمده و شدید می شود. آبریزش بینی بخصوص از قسمت عقب بینی، سر و صورت درد،درد دندان های بالایی، احساس فشار بر پیشانی و چشم ها، خارش چشم ها و احساس سنگینی در اطراف داخلی چشم، خروپف شدید، گرفتگی بینی.

عوارض پولیپ بینی

• سردرد های شدید.
  • صورت درد بخصوص گونه ها و پیشانی.
  • کاهش حس بویایی و از دست دادن آن
  • از دست دادن حس چشایی از عوارض پولیپ هستند که با افزایش سایز پولیپ این عوارض و علائم نیز بیشتر می شود.

هزینه جراحی پولیپ بینی

هزینه جراحی بستگی به شرایط بیمار، پزشک و تخصص او، میزان اندازه و وخامت پولیپ ها، باقی آسیب های وارده به دلیل وجود پولیپ و آسیب های دیگر، نوع عملکرد پزشک دارد.

خانم دکتر فرشته عبدالمطلبی

جراح و متخصص گوش، حلق و بینی و سر و گردن

– فارغ التحصیل پزشک عمومی از دانشگاه ایران در سال 1383

– فارغ التحصیل تخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن از دانشگاه تهران در سال 1389