دکتر فرشته عبدالمطلبی / جراحی پولیپ بینی

جراحی پولیپ بینی

پولیپ بینی، توده هایی بدون درد و غیر سرطانی هستند که در مجاری تنفسی در بینی و سینوس ها رشد می کنند. این پولیپ ها می توانند کوچک یا بزرگ باشند. اگر پولیپ کوچک باشد معمولا علائمی مشاهده نمی شود اما اگر پولیپ بزرگ باشد، می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند مشکلات تنفسی، اختلال بویایی و عفونت شود که در این صورت باید جراحی پولیپ بینی انجام شود.

پولیپ های کوچک بینی دارای علائم خاصی نیستند هرچه پولیپ ها رشد کنند علائم به وجود آمده و شدید می شود.

انواع پولیپ بینی

پولیپ بینی در اثر عفونت های باکتریهای یا قارچی داخل حلق، التهابات که مجاری تنفسی در بیماری آسم دارد، عفونت های سینوسی بخصوص سینوس های فکر و آلرژی های دیگر بروز دهد. پولیپ های به دو صورت تکی و خوشه ای رشد می کنند و معمولا در دو بینی هستن ولی گاهی در یک بینی نیز ممکن است باشد و یا به صورت تکی نیز ممکن است در داخل بینی ایجاد شود. پولیپ ها داخل حلق، بینی و سینوس ها احتمال بروز دارند. قابلیت بزرگ شون دارند.

عوامل ایجاد پولیپ بینی

دلیل قطعی به وجود آمدن پولیپ را به سختی می توان تشخیص داد اما همچنان دسته ای از عوامل هستند که قطعا می توانند باعث بروز پولیپ شوند. این عوامل را در فهرست زیر برای شما آورده ایم:

• گرد و غبار
  • دود سیگار و آلودگی هوا
  • آلرژی
  • التهابات مزمن مانند آسم
  • عفونت های طولانی مدت
  • اختلال در سیستم ایمنی
  • فیبروز کیستیک

علائم پولیپ بینی

برای این که مطمئن شوید پولیپ بینی دارید یا خیر حتما باید به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. اگر علائم زیر را مشاهده کردید، وقت آن رسیده که چکاپ شوید؛

• احساس فشار در پیشانی و سر
  • کم شدن حس بویایی
  • احساس درد در ناحیه بینی، صورت و سر
  • سخت شدن تنفس
  • بروز خارش در چشم یا بینی
  • ترشحات حلقی که نیازمند صاف کردن گلو هستند.
  • خر و پف کردن به هنگام خواب
پولیپ بینی

عوارض پولیپ بینی

با توجه به علائمی که گفته شد قطعا پولیپ بینی با عوارضی همراه است که بیشتر در تنفس مشکل ایجاد می کند. عوارض پولیپ بینی شامل موارد زیر است.

• آپنه انسدادی
  • قطع شدن تنفس به هنگام خواب
  • تغییر کردن فرم صورت و انحراف چشم در موارد نادر
  • سینوزیت طولانی مدت
  • از دست دادن حس چشایی از عوارض پولیپ هستند که با افزایش سایز پولیپ این عوارض و علائم نیز بیشتر می شود.

چطور از بروز پولیپ بینی جلوگیری کنیم؟

می توان با رعایت چند نکته کوچک از بروز پولیپ بینی جلوگیری کرد هرچند این راه حل ها قطعیت 100% ندارند اما می توانند احتمال ایجاد پولیپ را کاهش دهند.

• استفاده از مواد مناسب شستشو بینی
  • رژیم غذایی مناسب
  • دوری از موارد حساسیت زا
  • پیگیری و درمان سینوزیت

تشخیص پولیپ بینی

شما باید در صورت مشاهده علائم ذکر شده و ماندگاری آن ها به مدت 10 روز، حتما به پزشک مراجعه کنید. متخصص گوش و حلق و بینی برای شما تست های بالینی و فیزیکی انجام می دهد تا بتواند به طور قطع مشکل شما را تشخیص دهد. برای این کار پزشک شما از روش های زیر استفاده می کند:

آندوسکوپی بینی

پزشک با استفاده از آندوسکوپ که یک لوله بسیار باریک و ظریف است و دوربین کوچکی به ان متصل است، تصاویر گرفته شده از بینی را مشاهده می کند. این کار به تشخیص دقیق بسیار کمک می کند.

عکسبرداری

عکس برداری از ناحیه مورد نظر مثل انجام سی تی اسکن، به تعیین اندازه و محل دقیق پولیپ ها بسیار کمک خواهد کرد.  سی تی اسکن کمک می کند که اختلالات دیگر مانند مشکلات ساختاری بینی و گرفتگی آن نیز تشخیص داده شود.

تست آلرژی

برای شناسایی التهابات مزمن تست پوستی آلرژی انجام می شود. در این تست کمی از ماده آلرژن بر روی بخش کوچکی از پوست زده  می شود تا با گذشت تقریبا 15 دقیقه میران حساسیت معین شود.

درمان پولیپ بینی

اولین مرحله از درمان پولیپ قطعا جراحی نخواهد بود. پزشک با تجویز دارو و یکسری راهکار ها تلاش خواهد کرد تا اندازه پولیپ را کاهش دهد یا آن را از بین ببرد. برخی داروهای موثری که برای درمان پولیپ بینی استفاده می شوند مثل کورتون های تزریقی و خوراکی، اسپری های کورتونی و آنتی هیستامین ها هستند. داروهای کورتونی برای کاهش التهاب بینی استفاده می شوند البته که دارای عوارض جانبی مثل نیز هستند و مصرف طولانی مدت ان ها توصیه نمی شود.

جراحی پولیپ بینی

در صورت مشکل ساز بودن پولیپ ها و شدت عوارضشان، پزشک متخصص جراحی پولیپ بینی را توصیه می کند امکان دارد جراحی بسیار سبک بوده و به صورت سرپایی انجام شود و وسایل کاربردی آن نیز ساده باشند. این جراحی بدون بخیه و برش است. اگر اندازه پولیپ ها کوچک باشد، جراحی پولیپکتومی و اگر اندازه پولیپ ها بزرگ باشد، جراحی آندوسکوپی انجام خواهد شد. علاوه بر این، در صورتی که بیمار قصد انجام همزمان عمل پولیپ بینی و جراحی زیبایی بینی را داشته باشد، اگر پزشک تایید کند، انجام جراحی همزمان بلامانع است.

اگر تعداد پولیپ ها زیاد بوده و با سینوس ها درگیری داشته باشد احتمال عود بسیار بالا خواهد بود و نیازمند جراحی در کلینیک یا بیمارستان هستیم. در این حالت با کمک آندوسکوپ و گاه لیزر و وسایل پیشرفته، پزشک جراح اقدام به تخلیه کامل پولیپ ها نموده و راه های بهبودی را پیش روی بیمار می گذارد. بعد از جراحی استفاده از اسپری های کورتونی توصیه می شود تا از بازگشت پولیپ جلوگیری گردد.

اندوسکوپی بینی

اقدامات قبل از انجام عمل جراحی پولیپ بینی

طی جلسه مشاوره با پزشک گوش و حلق و بینی، مشکلات شما بررسی و در صورت نیاز به عمل ، اقدامات لازمه انجام می شوند.

گاه به علت زمان کم و فراموشی لازم است پیش از ملاقات با پزشک، فهرستی از ناراحتی ها و مسائل مربوط به بینی و دستگاه تنفسی خود را تهیه کرده و آن را با پزشک خود در میان گذارید.

تشخیص اولیه از جانب پزشک منوط به پاسخ دهی صحیح شما به سوالات او است.

قبل از جاحی بینی حتما از شما نوار قلب و ازمایش خون گرفته خواهد شد. مصرف برخی داروها را نیز باید به تشخیص پزشک قطع کرده باشید. یک هفته قبل از انجام از استعمال هرگونه دخانیات و قلیان خودداری کنید. اگر جراحی همراه با بیهوشی انجام شود، نباید چندساعت قبل آن چیزی بخورید یا بیاشامید.

مراقبت های بعد از جراحی بینی

برای این که به هبهبودی سریع تری دست پیدا کنید، بهتر است این موارد را رعایت کنید تا دوره نقاهت شما کوتاه تر شود.

• از قرار گرفتن در مناطقی گرد و غبار و آلودگی دارند، خودداری کنید.
  • از نوشیدن نوشیدنی های داغ بپرهیزید.
  • سیگار و قلیان ممنوع است.
  • اگر دچار سردرد خفیفی هستید از مسکن ها استفاده کنید.
  • فعالیت های سنگین انجام ندهید چون موجب خونریزی می شود.
  • سر خود را پایین نگه ندارید.
  • موقع خوابیدن، دو بالش زیر سر خود قرار دهید.
  • حتما از سرم های شستشو طبق دستور پزشک خود استفاده کنید.

هزینه جراحی پولیپ بینی

هزینه جراحی بستگی به شرایط بیمار، پزشک و تخصص او، میزان اندازه و وخامت پولیپ ها، باقی آسیب های وارده به دلیل وجود پولیپ و آسیب های دیگر دارد.

سخن آخر؛

معمولا مدت زمان نقاهت بعد از جراحی پولیپ بینی 3 روز الی 1 هفته است. در این مدت حتما باید به توصیه پزشک خود، مو به مو عمل کنید تا از بروز دوباره پولیپ جلوگیری شود.

[کل: 5 میانگین: 2.4]