دکتر فرشته عبدالمطلبی / جراحی بینی / تومورهای بینی و سینوس

تومورهای بینی و سینوس

امکان ایجاد غدد و تومورهای سرطانی در بخش های مختلف سینوس و بینی همانند سایر قسمت های بدن رخ داده و همچنین ممکن است این تومورها از نوع بدخیم باشند و به جراحی بینی نیاز باشد. در اکثر مواقع رشد تومورهای خوش خیم به آهستگی صورت پذیرفته و در بافت های مجاور خللی ایجاد نمی کنند و غلافی که دورشان را فرا گرفته موجب جراحی آسان و تخلیه راحت ترشان می گردد.

علائم وجود تومورهای بینی و سینوس

بخش دهان: بیمار در این ناحیه دچار درد دندان، تریسموس و پری کام می شود.

ناحیه بینی: بیمار احساس احتقان دارد و  بروز گرفتگی بینی یا  ترشح و وقوع خونریزی از علائم وجود تومور و یا غده است.

چشم ها: احساس دوبینی، اشک، درد، اگزوفتالموس.

صورت: درد، اسیمتری، تورم گونه

گوش: کاهش شنوایی ثانویه به اوتیت سروزی

راه های تشخیص این بیماری

تشخیص بیماری از طریق آندوسکوپی بینی ، رادیوگرافی، بیوپسی و معاینه فیزیکی انجام می شود.

پولیپ بینی:پولیپ بینی متداول ترین تومور بینی، در بین مردم است. این عارضه بیشتر در مورد مبتلایان به رینیت الرژیک، شایع می باشد که بیمار دردی را احساس نمی کند ولی گاهی حرکت آن حی می شود. این پولیپ گاهی باعث بروز گرفتگی و انسداد شده و معمولا درمان آن با جراحی امکان پذیر است و در برخی موارد درمان به وسیله کورتون موضعی یا سیستمیک یا اسپری استروییدی صورت می پذیرد. و عود کردن آن بسیار محتمل است.

پاپیلومایوارونه : این تومور شباهت زیادی به پولیپ گوشتی دارد و منشا آن از دیواره جانبی رخ می دهد. طبق آمار های به دست آمده  شیوع کمی داشته، از دیدگاه بافت شناسی توموری خوش خیم ولی از نقطه نظر بدخیم است چراکه امکان درگیر شدن بینی مقابل زیاد است. راه  درمانی آن به اصطلاح علم پزشکی اکسیزیون موضعی است همین طور طی این پروسه، رادیوتراپی ممنوع است.

گونه هایی با نام های ادنوما، لنفانژیوما وهمانژیوما بسیار خوش خیم بوده و شیوع کمتری دارند.

تومورهای بینی و سینوس

تومورهای بخش سینوسی

استئوما: معمولا در سنین ۱۵ تا 40 سال رخ داده رشد زیادی ندارد، و اکثرا در سینوس فرونتال شیوع داشته سپس در سینوس اتموئید و بعد از آن ماگزیلاری پیدا می شود. درمان استئوما با اکسیزیون موضعی امکان پذیر است.

اگزوستوز: نوع اگزوستوز در قسمت سینوس فرونتال، ایجاد گشته همچنین برخلاف استئوما رشد نمی کند.

کندروما : گونه ای نادر است و معمولا درسپتوم به وجود می آید.

پولیپ: عموما متعدد است و در رادیوگرافی گرد و صاف مشاهده می شود تخریب استخوانی

دیسپلازی فیبرو: در این حالت استخوان حالت نرم شدگی پیدا کرده و جای آن را بافت فیبروی غیرطبیعی پرخواهد کرد. در جوانان شایع تر بوده و جای آن درسینوس ماگزیلا است از علائم آن می شود به گرفتگی بینی یا سینوس وخوردگی جمجمه اشاره کرد.

نوع بدخیم

اسکواموس سل کارسینوما: این تومور متداول ترین نوع تومور بدخیم در بینی وسینوس ها است. در سینوس ماگزیلا شایع تربوده و پس از آن سینوس اتموئید. گاهی در ناحیه  بینی و فرونتال هم یافت می شود.

[کل: 6 میانگین: 2.8]