انحراف تیغه بینی
24 جولای

انحراف تیغه بینی

انحراف تیغه بینی اختلالی است که در آن تیغه جداکننده بینی دچار خمیدگی یا شکستگی می شود. این تیغه در قسمت جلو از یک غضروف چهار گوش تشکیل شده است که از ناحیه پشت و کف به چند استخوان دیگر متصل می شود. اگر این انحراف شدید باشد، مشکلاتی را برای بیمار ایجاد می کند. مثلا امکان دارد یک یا هر دو سوراخ بینی دچار انسداد و گرفتگی شود. طبیعی است گرفتگی روی تنفس بیمار اثر گذاشته و گاه آن را به طور کامل مختل می کند.

علائم انحراف تیغه بینی

یکی از مهمترین و شایع ترین علامت انحراف تیغه بینی ،گرفتگی سوراخ های بینی می باشد . گرفتگی بینی باعث ایجاد مشکل در نفس کشیدن فرد می گردد . گرفتگی بینی در بیشتر اوقات در یک سمت بینی ،بیشتر از طرف مقابل احساس می گردد . جراحی انحراف بینی به روش معمول صرفا نواحی ایجادکننده مانع در مسیر تنفس را اصلاح می کند و تغییری در شکل یا کجی خود بینی نمی دهد.

خون دماغ شدن، تنفس صدادار، خروپف کردن، اختلال در خواب، خشکی دهان به دلیل تنفس با دهان باز، احساس فشار و گرفتگی در مجرای تنفسی بینی، درد در ناحیه سر و صورت، ترشحات پشت حلق و عفونت مکرر سینوس ها را می توان علائم انحراف تیغه بینی دانست .

انحراف-تیغه-بینی

تشخیص انحراف تیغه بینی

برای تشخیص انحراف تیغه بینی معمولا معاینه توسط جراح بینی  کافی است. در برخی موارد ممکن است برای تشخیص قطعی و کامل به آندوسکوپی بینی یا سی تی اسکن نیاز باشد. آندوسکوپی روشی ساده و دقیق است که به صورت سرپایی توسط جراح بینی انجام می شود .

در این نوع عمل جراح بینی، برش های کوچکی در قسمت های دارای انحراف می دهد و غضروف یا استخوان تیغه بینی برداشته و  اصلاح می شود. البته به طور همزمان باید اعمال جراحی سینوس ها نیز انجام شود.

در این روش آندوسکوپیک برای اصلاح مناطق دچار انحراف بینی استفاده می شود. در برخی موارد شاخک های بینی باید درمان شود.

سایر خدمات دکتر عبدالمطلبی

جراحی بینی استخوانی